شناسایی عوامل مؤثر در افزایش صادرات از دیدگاه صادرکنندگان ایران

پژوهشی با عنوان شناسایی عوامل مؤثر در افزایش صادرات از دیدگاه صادرکنندگان ایران به صورت ورد و پی دی اف

چکیده:

تا کنون پژوهشهای گوناگونی در حوزه صادرات کالاهای خاص انجام گرفته است اما پژوهش حاضر اولین پژوهشی است که در زمینه متغیرهای تأثیر گذار در افزایش صادرات در ایران انجام گرفته است. هدف این پژوهش بررسی متغیرهای تأثیر گذار در صادرات است.

در این تحقیق تلاش شده عوامل مؤثر در افزایش صادرات از دیدگاه صادرکنندگان ایران تحت مدلی بررسی گردد. عوامل اصلی این تحقیق عبارتند از:

عامل فردی (تحصیلات، تجربه، دانش صادراتی، روابط عمومی) عامل اقتصادی (بازارهای صادراتی، یارانه های دولتی، قیمت گذاری صادراتی، بازاریابی صادراتی) عامل محیطی (قوانین و مقررات، فرهنگ، تکنولوژی، ارتباطات غیر رسمی، عوامل سیاسی) عامل جانبی محصول (طراحی و بسته بندی، کیفیت محصولات، ضمانت و خدمات پس از فروش، کانال های توزیع، برند محصولات).

این تحقیق با استفاده از روش تصادفی ساده از بین صادرکنندگان در سطح کشور در بازه زمانی دیماه 1388 تا اواخر شهریور ماه 1389 (حدود نه ماه) و از طریق پرسشنامه و مصاحبه جمع آوری و توسط نرم افزارهای آماری اس پی اس اس و لیزرل تحلیل گردید و روش آن نیز تحقیق هبستگی با ماهیت کاربردی می باشد.

تجزیه و تحلیل نتایج نشان می دهد که در بین عوامل مؤثر بر افزایش صادرات از دیدگاه صادرکنندگان به ترتیب عامل محیطی محصول به ترتیب متغیرهای (قوانین و مقررات، فرهنگ، ارتباطات خاص، تکنولوژی، عوامل سیاسی) عامل جانبی محصول به ترتیب متغیرهای (ضمانت و خدمات پس از فروش، کانال های توزیع، کیفیت محصول، برند، طراحی و بسته بندی) عامل فردی به ترتیب متغیرهای (روابط عمومی، دانش صادراتی، تحصیلات، تجربه کاری) عامل اقتصادی به ترتیب متغیرهای (بازاریابی صادراتی، یارانه های دولتی، قیمت گذاری صادراتی، بازارهای صادراتی) تأثیر گذارند.

دانلود فایل